Kantoortijden

Werkdagen van 8:30 tot 17:30.

Bel of Whatsapp

+31 6 117 99 129

Mensen ontwikkelen. 

Organisaties bouwen.

Mensen ontwikkelen.

Organisaties bouwen.

Van Droom naar Missie

Het verhaal van Beleeff: van droom naar missie

Van jongs af aan wist ik wat ik wilde gaan doen als ik later groot was: kennis verzamelen en waardevol maken door er bijzondere toepassingen voor te vinden. Deze droom werd een onbewuste drijfveer die van grote invloed zou blijken te zijn.

Toen de tijd kwam om een keuze te maken voor een beroepsopleiding, lonkte de techniek. In die periode waren robotica en artificiële intelligentie in opkomst en dat werkgebied leek mij heel aantrekkelijk. Ik koos de richting van electronica om de werking van de techniek achter de robots te doorgronden.

Dingen lopen soms anders dan gepland. Na zijn schooltijd kwam ik terecht bij de wereldberoemde koffiebranders uit Joure en Utrecht. Bij dit oerNederlandse en toenmalig Amerikaanse bedrijf was de cultuur een mix van traditie (Douwe Egberts is één van de oudste bedrijven ter wereld), vakmanschap en organisatiestructuur. Bij ‘Douwe Piepke’ verleende ik in het rayon Friesland de technische service aan koffieautomaten bij alle voorkomende soorten en maten bedrijven.

Dienstverlening

In de jaren die volgden kwam ik er door het werken in de technische service achter dat mensen nóg veel leuker en interessanter zijn dan techniek. Door talloze interviews te doen met collega’s, klanten en geïnteresseerden, kreeg ik een goed totaalbeeld van het vakgebied dienstverlening. Tijdens het horen van een BBC programma viel het woord ‘fingersmiles’, en dat triggerde mij om het totaalbeeld op te schrijven tot een concept. Het geheel kreeg uiteraard de naam: FingerSmiles. De Fingers van degene die het uitvoerende werk doen, en de Smiles die het verschil maken in het opbouwen van de relatie met de klant. Rond die tijd kwam ook het ‘dienend leiderschap’ als beweging op gang. Dit versterkte de basis nog verder en gaf mij het fundament voor verdere ontwikkelingen.

Zelfontwikkeling en leiding geven

Nu was ik in mijn werk toch bezig met de jongensdroom: kennis verzamelen en waardevol maken door een bijzondere toepassing te vinden. Die toepassing vond ik in eerste instantie door het werk zelf te perfectioneren met het concept. De energie die dat gaf, was de aanleiding om alles stuk te lezen wat te maken had met menselijke ontwikkelprocessen. Tientallen boeken, luisterboeken, documentaires en magazines later verschoof de focus steeds meer naar leiderschap en met name naar zelfontwikkeling en zelfleiderschap.

Toen in 2008 een vacature kwam in de fabriek in Joure als groepsleider, was dit de overstap van techniek naar mensenwerk die ik nodig had. Het dagelijkse werk werd nu leiding geven, en als onervaren en enthousiaste leidinggeven maakte ik alle fouten die nodig zijn om het vak van de grond af aan te leren. Gelukkig was er in de gecontroleerde omgeving van de grote multinational voldoende ruimte om te leren, zowel in de praktijk, als met gedegen cursussen en door prima ondersteuning van HR en andere leidinggevenden.

Er kwam meer structuur in het leiding geven en na een poosje begon alles op z’n plek te vallen. Elke dag keek ik samen met mijn mensen hoe de laatste gram koffie uit de fabriek geperst kon worden. Efficiënt en effectief werken was de focus, steeds in nauw overleg met de medewerkers. Door steeds weer opnieuw de vraag te stellen: ‘wat heb jij nodig om je werk goed te doen?’. De wedervraag die dan al snel volgt is: ‘wat is precies ons werk?’.

Leiderschap

Dat bracht een mooie dialoog op gang. Tegelijkertijd werd een LEAN leiderschapsontwikkelprogramma in gang gezet, waaraan ook ik deelnam. Dit programma gaf structuur aan de dialoog en bracht mensen op alle niveaus verder in hun persoonlijk leiderschap. Op allerlei fronten werd vooruitgang geboekt. Het LEAN werken veranderde van een stijf harnas in een manier van denken waarbij de werkprocessen steeds verder uitkristalliseerden, waardoor de focus op continu verbeteren kon komen te liggen.

Dit samenspel tussen structuur, mensenwerk en prestatie was opnieuw het beleven van de jongensdroom: kennis waardevol maken. Het was tijd geworden voor de volgende stap en in 2011 kwam de wens om de droom nog meer gestalte te gaan geven.

Van droom naar missie

In 2012 besloten mijn vrouw Natasja en ik Beleeff op te richten. Hét centrum voor training en diensten, waarbij mensenwerk en structuur voorop staan. Waarin slim werken de norm is, en rendement altijd een mooie mix is van geld, plezier en voldoening. Waarin werken niet alleen maar werken-voor-de-baas is, maar een samen-op gaan. Waarbij de ontwikkeling van de medewerker het bedrijf vooruit stuwt en de ontwikkeling van het bedrijf de medewerkers mee omhoog zuigt. Waarbij de visie van de eigenaar of manager gevolgd wordt door de vraag: ‘wat kun jij hieraan bijdragen, en hoe past dat in jouw eigen levensplan?’. Waarbij persoonlijk leiderschap in alle lagen van de organisatie wordt aangemoedigd en ondersteund. En waarbij die samenwerking tussen de leiders van het bedrijf en de leiders van hun leven leidt tot fantastische resultaten, zowel in geld, als in plezier, als in voldoening.

Mijn missie is dan ook geworden: Voor mijzelf en voor mijn klanten het maximale uit elk gewenst uur persen: in euro’s, plezier en voldoening.

Leid jij je bedrijf of leidt je bedrijf jou?

“Leid jij je bedrijf of leidt je bedrijf jou?” Je bent nu al zo’n jaar of…
...

Beweeg, ontwikkel en Beleeff het effect

Dat een ondernemende geest en goede werkervaring tot mooie dingen kunnen leiden,…
...

Leiderschapsreis 2017

​In het nog milde voorjaar van mei 2017, in de prachtige finca ‘Casa Palomas’ op het platteland van Spanje, is…
...

Training Meet- en regeltechniek

Meet- en regeltechniek is een vak dat steeds belangrijker wordt. In gebouwbeheersinstallaties is kennis hiervan een vereiste voor monteurs, werkvoorbereiders…
...
WhatsApp chat